Rehabilitacja ścięgna Achillesa

Rehabilitacja ścięgna

Ścięgno Achillesa stanowi jedną z najbardziej kontuzjogennych struktur w układzie ruchu. W wyniku różnych okoliczności może dochodzić do zapalenia, naderwania lub całkowitego zerwania ścięgna i konieczności leczenia operacyjnego. Podstawą rekonwalescencji i powrotu do sprawności jest kompleksowo przeprowadzony program rehabilitacji.

rehabilitacja ścięgna achillesa warszawa

W The Pain Clinic pomagamy pacjentom powrócić do dawnej aktywności po uszkodzeniu ścięgna Achillesa. Proces leczenia oparty jest na najnowszych standardach fizjoterapeutycznych – łączy różne techniki, które dają skuteczne i realne efekty.

Dlaczego warto wybrać The Pain Clinic?

Doznałeś urazu ścięgna Achillesa i potrzebujesz kompleksowej rehabilitacji? Być może doszło u Ciebie do całkowitego zerwania i jesteś już po leczeniu operacyjnym? Doświadczona kadra fizjoterapeutów i ortopedów z The Pain Clinic pomoże Ci uporać się z każdym problemem. Skorzystaj z fachowej pomocy najlepszych specjalistów narządu ruchu!

Budowa ścięgna Achillesa

Ścięgno Achillesa (ścięgno piętowe) to największe ścięgno w ciele człowieka, rozciągające się pomiędzy mięśniem trójgłowym łydki a dolną częścią guza piętowego. Odgrywa istotną rolę w procesie chodu, biegu oraz skoku. Umożliwia oderwanie pięty od podłoża, przenosząc siłę mięśni podudzia na stopę. Mimo że struktura ta jest dosyć mocna i wytrzymała, podlega chronicznemu obciążeniu, co z czasem czyni ją podatną na uszkodzenia. Powtarzające mikrourazy sprzyjają rozwojowi procesu zapalnego, który może wyzwalać dolegliwości bólowe.

Przyczyny uszkodzenia ścięgna Achillesa

W trakcie codziennych aktywności ścięgno Achillesa poddawane jest dużym, wielokrotnym obciążeniom. Są one przyczyną tworzenia mikrouszkodzeń, które powodują zmiany w budowie kolagenu oraz tkanki włóknistej, co w efekcie prowadzi do zmniejszenia jego sprężystości. Najpowszechniej występującym, a zarazem najpoważniejszym stanem patologicznym w obrębie Achillesa, jest jego całkowite zerwanie. Do czynników zwiększających ryzyko uszkodzenia można zaliczyć:

• zaburzenia ukrwienia ścięgna,
  • zaburzenia czucia głębokiego w okolicy ścięgna,
  • błędy w treningu (ćwiczenia na twardym podłożu, zbyt duże obciążenia),
  • brak aktywności fizycznej,
  • sumowanie przeciążeń i mikrourazów,
  • otyłość,
  • choroby współtowarzyszące – cukrzyca, reumatyzm.

Do zerwania ścięgna Achillesa może dojść na skutek:

• urazu zamkniętego – nagłe uderzenie bezpośrednio w mocno napięte ścięgno,
  • urazu otwartego o charakterze mechanicznym – przecięcie ścięgna ostrym przedmiotem,
  • urazu pośredniego – powstaje podczas nagłego skurczu mięśnia. Urazy pośrednie zachodzą na podłożu wcześniejszych zmian degeneracyjnych, zapalnych i naczyniowych związanych z przeciążeniami.

Objawy zerwania ścięgna Achillesa

Uszkodzenie ścięgna Achillesa daje objawy, których nie sposób przeoczyć. Należą do nich:

• charakterystyczny trzask podczas urazu i następujący po nim silny, przeszywający ból,
  • osłabienie funkcji kończyny – niemożność chodzenia, stania na palcach czy zgięcia podeszwowego stopy,
  • opuchlizna w okolicy ścięgna i rozległy krwiak na stopie i podudziu,
  • wyczuwalne przerwanie ciągłości ścięgna oraz obszar guzkowaty w badaniu palpacyjnym.

Zerwaniu Achillesa często towarzyszą uszkodzenia chrząstki stawowej lub więzadeł stawowych.

Rehabilitacja po zerwaniu i operacji ścięgna Achillesa

Umiejętnie przeprowadzona rehabilitacja pod okiem wykwalifikowanych fizjoterapeutów ma miejsce zarówno w miejscu urazu, jak i obejmuje sąsiednie tkanki, które mogą mieć wpływ na wystąpienie kontuzji. Dlatego rehabilitacja ścięgna Achillesa w The Pain Clinic opiera się przede wszystkim na:

• odzyskaniu pełnej ruchomości stawu skokowego i właściwej siły mięśnia trójgłowego łydki,
  • zlikwidowaniu dolegliwości bólowych,
  • przywróceniu prawidłowej funkcji ścięgna,
  • korekcji wadliwego ustawienia stóp i miednicy,
  • poprawie elastyczności mięśni kończyn dolnych,
  • wzmocnieniu napięcia centralnego (tzw. propriocepcji),
  • korekcji nieprawidłowych wzorców ruchowych.

Gdzie w Warszawie rehabilitować ścięgno Achillesa?

Rehabilitacja pooperacyjna po interwencji chirurgicznej uszkodzonego ścięgna Achillesa ma na celu eliminację negatywnych skutków przeprowadzonej operacji. Postępowanie stanowi długotrwały proces, który zawsze jest podzielony na poszczególne etapy:

• I etap – wczesnopooperacyjny (0-14 dni po zabiegu),
  • II etap – do uzyskania optymalnego zrostu (2-8 tygodni po zabiegu),
  • III etap – funkcjonalny (8 do 14 tygodni od zabiegu),
  • IV etap – osiągnięcie pełnej aktywności sprzed urazu (powyżej 14 tygodnia od zabiegu).

Kluczowe w postępowaniu rehabilitacyjnym jest indywidualne podejście do powyższych etapów. Operowanej kończyny nie można obciążać zbyt szybko, gdyż może to doprowadzić do rozciągnięcia operowanego ścięgna. Pamiętaj, że późno rozpoczęte działania rehabilitacyjne lub ich całkowity brak w większości przypadków prowadzą do trwałych zmian i upośledzenia wydolności stawu skokowego, co może znacznie utrudnić codzienną aktywność. Dlatego wszelkie urazy w obrębie ścięgna Achillesa należy natychmiast skonsultować z ortopedą bądź fizjoterapeutą.

Jakie metody stosujemy?

Rehabilitacja ścięgna Achillesa czy niwelowanie dolegliwości ze strony zespołu cieśni nadgarstka itp. to elementy, do których w naszym gabinecie podchodzi się kompleksowo. Wykorzystujemy różnego rodzaju metody dostosowane do rodzaju uszkodzenia oraz indywidualnych predyspozycji pacjentów. Wśród nich stosujemy następujące zabiegi:

• ćwiczenia rozciągające, wzmacniające i uelastyczniające mięśnie (szczególnie brzuchaty łydki, trójgłowy łydki),
  • poizometryczną relaksację mięśni,
  • mobilizację blizny pooperacyjnej,
  • aktywny trening stabilizacji centralnej,
  • ćwiczenia charakterystyczne dla uprawiania danej dyscypliny sportowej,
  • terapię zapobiegającą ponownemu uszkodzeniu ścięgna.