Rehabilitacja po endoprotezie biodra

Rehabilitacja po endoprotezie

Rehabilitacja po endoprotezie biodra to ważny punkt naszej codziennej praktyki. Program usprawniania realizujemy przy stałej współpracy ze specjalistami ortopedii oraz chirurgii. Dzięki naszej wiedzy oraz wieloletniemu doświadczeniu klinicznemu pomogliśmy już wielu pacjentom powrócić do codziennego funkcjonowania bez bólu i ograniczeń. Wszystkie składowe pracy poprzedzamy rzetelną diagnostyką. Jeśli przeszedłeś zabieg wszczepienia endoprotezy biodra lub czekasz na operację, zapraszamy do skorzystania z usług kompleksowej rehabilitacji w The Pain Clinic.

endoproteza biodra a rehabilitacja warszawa

Endoprotezoplastyka stanowi najlepszą metodę leczenia zaawansowanych zmian w obrębie stawu biodrowego, gdy inne metody leczenia zachowawczego okazują się nieskuteczne, a ból staje się coraz bardziej uciążliwy. Jednak końcowy sukces operacji zależy od postępowania rehabilitacyjnego. W tym zakresie w The Pain Clinic można liczyć na pomoc m.in. magistra fizjoterapii Michała Rysiawy. Należy pamiętać, że obciążonemu organizmowi trzeba zapewnić warunki do prawidłowej regeneracji i przyjęcia endoprotezy. Dlatego pacjenci w momencie wypisu ze szpitala powinni rozpocząć kompleksową rehabilitację usprawniającą.

W The Pain Clinic realizujemy indywidualny program rehabilitacji po leczeniu operacyjnym stawu biodrowego. Nasi doświadczeni fizjoterapeuci wdrażają skuteczne metody usprawniające, które pomagają pacjentom osiągnąć sprawność i jak najdłużej cieszyć się z efektów operacji. Dowiedz się, dlaczego warto wybrać naszą klinikę i co możemy Ci zaoferować!

Endoproteza biodra – na czym polega zabieg?

Wszczepienie endoprotezy stawu biodrowego, zwane również alloplastyką lub endoprotezoplastyką, to chirurgiczny zabieg polegający na wycięciu zmienionych chorobowo segmentów oraz zastąpieniu ich sztuczną protezą. Imituje ona anatomię struktur stawu – składa się z panewki oraz trzpienia zakończonego głową. Celem operacji, którą najlepiej poprzedzić m.in. dokładnym badaniem USG, jest poprawa warunków biomechanicznych struktur stawowych, zniesienie bólu oraz poprawa lokomocji pacjenta, co w efekcie przekłada się na znaczną poprawę jakości życia. Ze względu na sposób mocowania do kości wyróżniamy kilka typów endoprotez stawu biodrowego:

• endoprotezy cementowe – gdzie mechanizm utrzymywania protezy w kości realizowany jest za pomocą cementu kostnego. Najczęściej stosowane są one u pacjentów w podeszłym wieku ze względu na osłabioną wytrzymałość struktur kostnych,
  • endoprotezy bezcementowe – konstrukcje mocowane są trzpieniem bezpośrednio w kości, wrastającą w jej strukturę za pomocą powierzchni pokrytej specjalną substancją. Stosowane u osób młodszych ze względu na dobrą jakość i wytrzymałość tkanki kostnej,
  • endoprotezy hybrydowe – czyli kombinacja cementowej i bezcementowej metody instalacji elementów.

O tym, jaki jej rodzaj zostanie wykorzystany, decyduje szereg czynników, jak wiek pacjenta, stopień aktywności, jakość kości czy obecność schorzeń towarzyszących.

Najczęstsze schorzenia warunkujące wszczepienie endoprotezy biodra

Konieczność wykonania alloplastyki biodra może wynikać z patologicznych zmian o charakterze chorobowym lub urazowym. Do najczęstszych wskazań do operacji należą:

• choroba zwyrodnieniowa stawu biodrowego,
  • patologie stawu wynikające z urazu – złamanie szyjki kości udowej,
  • zapalenia stawu biodrowego o charakterze zakaźnym,
  • reumatoidalne zapalenie stawu,
  • zmiany dysplastyczne,
  • choroba Perthesa, Pageta.

Rehabilitacja przed zabiegiem wszczepienia sztucznego stawu biodrowego

Warto wiedzieć, że rehabilitacja biodra obejmuje nie tylko okres pooperacyjny, ale też etap przygotowawczy do zabiegu. Fizjoterapia przed operacją biodra ma na celu przygotować narząd ruchu, stawy, mięśnie i więzadła dla do efektywnej pracy oraz zmniejszyć dolegliwości bólowe. Moment jej rozpoczęcia jest kwestią indywidualną, jednak optymalny czas powinien wynosić kilka tygodni przed planowanym zabiegiem. Specjaliści w The Pain Clinic badają m.in.: zaniki mięśniowe, wzór chodu, ustawienie miednicy oraz asymetrię w ruchomości stawów biodrowych, a następnie dostosowują odpowiedni program rehabilitacji. Postępowanie przedoperacyjne realizowane jest poprzez ćwiczenia ogólnokondycyjne ukierunkowane na wzmacnianie mięśni kończyny. Celem postępowania zapobiegawczo-ochronnego przed operacją biodra jest:

• nauka chodu o kulach umożliwiającego odciążenie i ochronę operowanego stawu,
  • poprawa ogólnej sprawności i wydolności,
  • poprawa zakresu ruchomości w stawie operowanych i symetrycznym,
  • wzmocnienie osłabionych mięśni w obrębie stawu i mięśni posturalnych,
  • rozluźnienie napiętych struktur.

Dzięki rehabilitacji przedoperacyjnej w The Pain Clinic:

• nauczysz się, w jaki sposób aktywować oraz wzmacniać niewydolne mięśnie,
  • dowiesz się od fizjoterapeutów czego musisz unikać bezpośrednio po operacji oraz jak prawidłowo obciążać kończynę poruszając się za pomocą kul w pierwszych tygodniach rekonwalescencji.

Wiedza przekazana przez naszych fachowców z pewnością pomoże jak najlepiej przygotować Cię do operacji oraz złagodzić stres.

Rehabilitacja po endoprotezie biodra w The Pain Clinic

Rehabilitacja po endoprotezoplastyce biodra to absolutnie kluczowy element powrotu do zdrowia i odzyskania pełnej sprawności. Jej główne cele opierają się na przywróceniu utraconych zakresów ruchomości, siły mięśniowej oraz naukę fizjologicznego wzorca chodu. Ważnym elementem jest także praca z blizną pooperacyjną w celu szybszego gojenia oraz przywrócenia jej elastyczności. Brak rehabilitacji po zabiegu grozi niestabilnością protezy, zaburzeniem oraz przewlekłym bólem.

rehabilitacja po endoprotezie biodra warszawa

W ramach rehabilitacji po endoprotezie biodra fizjoterapeuci The Pain Clinic stosują wiele skutecznych metod fizjoterapeutycznych, między innymi:

• mobilizację blizny, by przeciwdziałać zrostom i przyspieszyć proces gojenia,
  • masaż w celu rozluźnienia okolicznych struktur,
  • kinezyterapię ukierunkowaną na wzmocnieniu siły mięśniowej oraz uzyskanie prawidłowego zakresu ruchu,
  • elementy terapii manualnej – poizometryczna relaksacja mięśni, torowanie nerwowo-mięśniowe PNF,
  • kinesiotaping – specjalistyczne taśmy pomagają zredukować obrzęk i wspomagają pracę mięśni,

Ile trwa rehabilitacja po endoprotezie biodra?

Długość trwania rehabilitacji pooperacyjnej jest kwestią indywidualną dla każdego pacjenta. Zależy przede wszystkim od wieku, wydolności wysiłkowej i ruchowej, schorzeń współistniejących, a także rodzaju zastosowanej endoprotezy. W procesie usprawniania stosujemy tzw. zasadę małych kroków, czyli wyznaczania etapowych działań osiągania sprawności, mając na uwadze ostateczny cel, jakim jest jak najlepsza funkcjonalność. Zazwyczaj czas rehabilitacji wynosi od 8 do 12 tygodni.