metody leczenia zespołu cieśni nadgarstka

Jakie są metody leczenia zespołu cieśni nadgarstka?

Szacuje się, że zespół cieśni kanału nadgarstka może dotyczyć nawet 6% populacji osób dorosłych. Leczenie schorzenia powinno być wdrożone jak najszybciej po zauważeniu objawów. Zaburzenia w funkcjonowaniu kończyny w początkowym stadium choroby są całkowicie odwracalne. Jeśli jednak neuropatia utrzymuje się długotrwale,  może prowadzić do trwałego uszkodzenia nerwu. Jakie metody leczenia są najbardziej skuteczne?

Przyczyny zespołu cieśni nadgarstka

Przyczyn zespołu cieśni nadgarstka jest wiele. Są to najczęściej nieodpowiednie nawyki powodujące ucisk mechaniczny na nerw pośrodkowy, a także powtarzalne ruchy palców i nadgarstka (pisanie na klawiaturze, granie na instrumencie czy prace ręczne). Prowadzi to do niekorzystnych zmian anatomiczno-funkcjonalnych – zaburzony zostaje ślizg i odżywienie nerwu. Do rozwoju schorzenia predysponują urazy (złamania kości nadgarstka), choroby reumatyczne, metaboliczne oraz zaburzenia hormonalne (w trakcie ciąży, menopauzy). Na powstanie cieśni nadgarstka ma też wpływ anatomia. Osoby z wąskim kanałem nadgarstka znacznie częściej predysponują do tego schorzenia.

Zespół cieśni nadgarstka – rehabilitacja

Leczenie zespołu cieśni nadgarstka ma na celu uwolnienie nerwu pośrodkowego oraz przywrócenie prawidłowych warunków jego ślizgu w kanale nadgarstka. Jako pierwszą metodę leczenia zaleca się kompleksową rehabilitację, która opiera się przede wszystkim na terapii mającej złagodzić dolegliwości bólowe oraz rozluźnić napięte struktury. W postępowaniu zachowawczym najlepsze rezultaty wykazują następujące metody fizjoterapeutyczne:

• masaż funkcjonalny mięśni przedramienia,
  • neuromobilizacje nerwu pośrodkowego,
  • techniki terapii manualnej,
  • ćwiczenia stabilizacyjne (np. z użyciem piłek),
  • suche igłowanie,
  • kinesiotaping.

Rehabilitacja może być wspierana zabiegami z zakresu fizykoterapii (fala uderzeniowa, laser, magnetoterapia czy jonoforeza).

U osób z silnymi dolegliwościami bólowymi, by ułatwić codzienne czynności, zaleca się stosowanie szyn unieruchamiających – stabilizacja ma na celu zmniejszenie obrzęku i zlikwidowanie stanu zapalnego. Lekarz może także na jakiś czas wdrożyć leczenie farmakologiczne. Jednak należy pamiętać, że te metody nie usuwają na stałe przyczyny schorzenia, jedynie pomagają uśmierzyć ból.

Bezoperacyjna metoda leczenia zespołu cieśni nadgarstka

Obecnie dużą skutecznością cieszy się nieinwazyjne leczenie zespołu cieśni nadgarstka – hydrodekompresja. Zabieg wykonywany jest w znieczuleniu miejscowym. Lekarz za pomocą cienkiej igły aplikuje odpowiednią ilość płynu do kanału nadgarstka odbarczając nerw. Cała procedura odbywa się pod kontrolą USG, dzięki czemu nie ma ryzyka uszkodzenia okolicznych struktur. Metoda jest w pełni bezpieczna i w odróżnieniu do chirurgicznej operacji nie pozostawia blizn oraz nie wymaga długiej rekonwalescencji. Pacjent po zaledwie kilku dniach wraca do codziennych aktywności. Dla utrzymania trwałych efektów istotne jest wdrożenie rehabilitacji dostosowanej do indywidualnych potrzeb.

Im szybciej podjęte zostanie leczenie zespołu cieśni nadgarstka, tym lepsze rokowania i większe prawdopodobieństwo pełnego powrotu do zdrowia. Dlatego nie należy zwlekać z wizytą u specjalisty. Tylko właściwie postawiona diagnoza i wdrożenie odpowiedniej terapii daje możliwość wyleczenia i pozbycia się bólu.

W The Pain Clinic specjalizujemy się w skutecznym leczeniu zespołu cieśni nadgarstka. Kompleksowe leczenie opieramy na małoinwazyjnej hydrodekompresji oraz nowoczesnej rehabilitacji. Odwiedź naszą klinikę!

PODZIEL SIĘ

Rezerwacja wizyty

Wybierz typ wizyty:
Wybierz specjalistę:
Wybierz termin:*
Imię i nazwisko:*
Adres e-mail:*
Numer telefonu:*

Ta strona korzysta z ciasteczek aby świadczyć usługi na najwyższym poziomie. Dalsze korzystanie ze strony oznacza, że zgadzasz się na ich użycie. Musisz zaakceptować by korzystać z serwisu