Jak postępować z bólem nadgarstka?

Ból nadgarstka – jak postępować, gdy wystąpi?

Nadgarstek stanowi skomplikowaną strukturę zbudowaną z licznych kości, stawów, mięśni i więzadeł, dlatego narażony jest na liczne uszkodzenia i przeciążenia. Ból w tej okolicy może pojawić się u każdego – to powszechna zmora osób pracujących przed komputerem lub wykonujących prace manualne. Dolegliwości bywają dokuczliwe i utrudniają normalne funkcjonowanie. O czym może świadczyć ból nadgarstka? Jak sobie z nim radzić?

Ból nadgarstka – przyczyny

Do najbardziej powszechnych przyczyn bólu nadgarstka należą codzienne przeciążenia, do których może doprowadzić intensywna praca wymagająca powtarzalnych ruchów rąk czy dźwiganie ciężkich przedmiotów. Dochodzi wówczas do mikrouszkodzeń oraz zaburzeń ukrwienia w obrębie struktur nadgarstka struktur, co objawia się przewlekłymi, uporczywymi dolegliwościami. Innym powodem bólu są urazy mechaniczne (złamanie, zwichnięcie czy skręcenie nadgarstka). Sprzyja temu uprawianie sportów, szczególnie tych angażujących ręce, gdzie łatwo o upadek. Problemy bólowe mogą być również sygnałem rozwijających się chorób. Do najczęściej diagnozowanych należą:

• zespół cieśni nadgarstka,
  • reumatoidalne zapalenie stawów,
  • przykurcz Dupuytrena,
  • choroba de Quervaina.

Leczenie bólu nadgarstka

Możliwości leczenia różnią się od okoliczności wystąpienia dolegliwości bólowych. Jeśli doszło do złamania bądź zwichnięcia, stosuje się czasowe unieruchomienie nadgarstka za pomocą ortezy bądź opatrunku gipsowego, a w niektórych sytuacjach konieczne może okazać się leczenie operacyjne. W przypadku chorób o charakterze zapalnym wskazane jest zastosowanie środków farmakologicznych. W leczeniu bolesności związanych z nadgarstkiem pomocna może okazać się też hydrodekompresja. Oczywiście nie każdy ból nadgarstka wiąże się z poważną dolegliwością. Jednak, gdy symptomy się nasilają nie warto czekać – jak najszybciej należy zgłosić się do ortopedy bądź fizjoterapeuty. Bezpośrednim wskazaniem do konsultacji jest także sztywność stawów, silny obrzęk, objawy drętwienia palców oraz ogólne. Specjaliści sklasyfikują objawy, wykonują specjalistyczne badania i ustalą dalszy plan postępowania.

Profilaktyka bólu nadgarstka

Jeśli chcesz, by ból nadgarstka przestał Cię ograniczać, warto w porę podjąć odpowiednie kroki. Przede wszystkim na początek zwróć uwagę na okoliczności wystąpienia dolegliwości. Jeśli zauważasz, że ból pojawiają się podczas pracy przed komputerem, zadbaj o ergonomiczne stanowisko. Pamiętaj o tym, by nadgarstek zawsze znajdował się na tym samym poziomie, co pozostała część ręki. Niezbędne w odciążeniu struktur są regularne przerwy i wykonywanie ćwiczeń rozciągających. W ramach profilaktyki warto udać się do fizjoterapeuty. Szybkie rozpoczęcie odpowiednie dobranej terapii opartej o techniki mobilizacji, drenażowe oraz powięziowe to niezbędny krok w kierunku pozbycia się przewlekłego bólu. Specjalista udzieli Ci skutecznych wskazówek autoterapii ręki. Ponadto rehabilitacja zmniejszy ryzyko wystąpienia problemów z nadgarstkiem w przyszłości.

Zmagasz się z bólem nadgarstka? Nawracające dolegliwości wciąż nie dają Ci spokoju? Pamiętaj, że objawy mogą być początkiem poważnych kłopotów, dlatego potrzebna jest konsultacja u specjalisty. W The Pain Clinic diagnozujemy przyczyny bólu nadgarstka, wdrażamy odpowiedni plan leczenia i udzielamy skutecznych porad profilaktycznych. Zapraszamy!

PODZIEL SIĘ

Rezerwacja wizyty