Hydrodekompresja

Hydrodekompresja pozwala na bezoperacyjne leczenie zespołu cieśni nadgarstka

W The Pain Clinic największą grupę pacjentów stanowią osoby z problemem cieśni nadgarstka. To tutaj znajdują realną pomoc w postaci szczegółowej diagnostyki i skutecznego planu leczenia. Nad wszystkim czuwają doświadczeni fizjoterapeuci i przeprowadzająca zabieg dr Marta Szymańska.

Zespół cieśni nadgarstka to jedna z najczęściej występujących neuropatii w obrębie kończyny górnej. Coraz częściej dotyka aktywnie zawodowo osoby. Schorzenie utrudnia funkcjonowanie, często jest powodem wielu nieprzespanych nocy i prowadzi do nieodwracalnych uszkodzeń w obrębie dłoni. Przełomowym sposobem leczenia cieśni nadgarstka jest nieoperacyjny i bezbolesny zabieg hydrodekompresji (ang. hydrodissection) przeprowadzany w The Pain Clinic przez dr Martę Szymańską prekursorkę tej metody w Polsce. Dowiedz się, na czym polega hydrokompresja i dlaczego jest tak skuteczna!

Diagnostyka cieśni nadgarstka w The Pain Clinic

Pierwsza konsultacja kwalifikacyjna do zabiegu polega na dokładnym zebraniu wywiadu, który uwzględnia aktualne dolegliwości, czas ich trwania, rodzaj wykonywanej pracy, a także dotychczasowe sposoby leczenia. Następnie lekarz wykonuje ultrasonograficzne badanie nerwu pośrodkowego za pomocą USG, na podstawie którego ocenia stopień uszkodzenia nerwu oraz otaczających go struktur.

leczenie zespołu cieśni nadgarstka metodą hydrodekompresji

Dr Marta Szymańska stojąca na czele zespołu The Pain Clinic jest pionierką metody hydrodekompresji. Jako jedyny specjalista w naszym kraju na przestrzeni lat wykonała tysiące zabiegów. Dzięki doświadczeniu zdobytemu w wielu szpitalach i klinikach na świecie czuwa nad każdym etapem leczenia – oprócz tego, że przeprowadza zabieg hydrodekompresji również od początku diagnozuje problem.

Hydrodekompresja – co to za zabieg?

Hydrodekompresja to bezoperacyjna metoda leczenia zespołu cieśni nadgarstka oraz innych zespołów nerwów obwodowych. Jej celem jest całkowite zlikwidowanie przyczyny bólu i przywrócenie prawidłowej funkcji kończyny górnej, a nie tylko przejściowe wyeliminowanie objawów. Zabieg dedykowany jest osobom, które:

• są czynne zawodowo, dlatego nie mogą sobie pozwolić na długi proces rekonwalescencji,
  • w przeszłości poddały się już operacji chirurgicznej, lecz objawy wróciły,
  • cierpią na zaawansowaną postać cieśni nadgarstka z towarzyszącymi zanikami mięśniowymi,
  • chcą w szybki sposób pozbyć się dolegliwości bólowych i powrócić do normalnego funkcjonowania,
  • nie reagują na rehabilitacyjne metody leczenia.

Jak przebiega zabieg hydrodekompresji?

Hydrodekompresja nerwu pośrodkowego odbywa się w znieczuleniu miejscowym. Lekarz za pomocą bardzo cienkiej igły aplikuje odpowiednią ilość płynu bezpośrednio do kanału nadgarstka. Substancja dociera do przestrzeni wokół zmienionego chorobowo nerwu, przynosząc niemal natychmiastową ulgę w bólu. Podczas całej procedury kończyna górna znajduje się pod ścisłą kontrolą sondy USG, która umożliwia precyzyjne celowanie w chorobowo zmienione miejsce. Dzięki temu ryzyko uszkodzenie gałęzi nerwu pośrodkowego, naczyń krwionośnych oraz innych sąsiednich struktur zostaje całkowicie zniwelowane.

Po zabiegu hydrodekompresji bardzo ważna jest rehabilitacja dopasowana do indywidualnych potrzeb pacjenta. Praca manualna z fizjoterapeutą oraz ćwiczenia zmniejszające napięcie mięśni poprawiają ruchomość i ślizg nerwu pośrodkowego. Istotna jest także praca nad ogólną postawą ciała.

hydrodekompresja warszawa

Zalety hydrodekompresji

Hydrodekompresja w odróżnieniu od tradycyjnego leczenia operacyjnego nie pozostawia żadnych blizn. Brak cięcia chirurgicznego znacznie ułatwia rekonwalescencję. Typowa operacja cieśni nadgarstka obarczona jest ryzykiem trudno gojącej się rany oraz powstaniem bliznowca (szczególnie u starszych pacjentów lub osób cierpiących na cukrzycę). Nieestetyczne blizny mogą spowodować ponowny ucisk na nerwy i okoliczne struktury, a w efekcie mogą doprowadzić do szybkiego nawrotu schorzenia. Pacjent po zabiegu hydrokompresji może natychmiast wrócić do swoich codziennych aktywności – nie ma potrzeby unieruchomienia ręki na długie tygodnie, należy tylko przez okres 3-4 dni unikać dźwigania ciężkich przedmiotów oraz pracy przy komputerze, ponieważ to niewygodna pozycja dla nadgarstka. Po tradycyjnym zabiegu operacyjnym pacjent musi zwykle przez okres około 2 tygodni przyjmować silne leki przeciwbólowe, które dodatkowo obciążają organizm. Warto również podkreślić bezpieczeństwo zabiegu w The Pain Clinc – dzięki stałej kontroli USG nie ma ryzyka uszkodzenia nerwu oraz innych okolicznych struktur. Dodatkowym atutem jest cena zabiegu. Prywatna operacja cieśni nadgarstka kosztuje od ok. 4 tysięcy złotych wzwyż. Koszt hydrodekompresji w The Pain Clinic wynosi 1800 złotych (w cenę jest wliczona konsultacja kwalifikacyjna obejmująca badanie USG).

W jaki sposób dochodzi do zespołu cieśni nadgarstka?

Aby zrozumieć mechanizm powstawania schorzenia, w pierwszej kolejności należy przyjrzeć się budowie anatomicznej. Kanał nadgarstka jest strukturą, która stanowi tunel dla wielu ścięgien, mięśni i nerwów. W kanale znajduje się nerw pośrodkowy, zaopatrujący rękę czuciowo i ruchowo. Długotrwały ucisk sprawia, że ciśnienie wewnątrz kanału nadgarstka ulega niekorzystnej zmianie, co w bardzo szybkim tempie doprowadza do konfliktu nerwu z otaczającymi go strukturami. Drażnienie nerwu powoduje rozwój objawów określanych mianem zespołu cieśni nadgarstka.

Do pojawienia się zespołu cieśni nadgarstka predysponują:

• stałe przeciążenia nadgarstka na skutek wykonywanej pracy, polegającej na wielokrotnych monotonnych ruchach w wymuszonej pozycji – praca przed komputerem, fizyczna, gra na instrumentach,
  • urazy – złamania kości nadgarstka,
  • choroby reumatyczne – reumatoidalne zapalenie stawów, dna moczanowa, twardzina układowa,
  • schorzenia endokrynologiczne i metaboliczne – cukrzyca, niedoczynność tarczycy,
  • zaburzenia hormonalne w trakcie ciąży oraz menopauzy,
  • narośle w kanale nadgarstka – gangliony, tłuszczaki, kostniaki,
  • masa ciała – na chorobę częściej zapadają osoby otyłe,
  • płeć – choroba częściej dotyczy kobiet.

Problem zazwyczaj rozpoczyna się zaburzeniami czucia, które mają postać drętwienia i mrowienia w obrębie palców – kciuka, palca wskazującego oraz środkowego. W nocy lub nad ranem pojawiają się dolegliwości bólowe całej ręki. Kolejny etap zaawansowania schorzenia to zaburzenia ruchowe kończyny – pacjenci bardzo często skarżą się na niemożność unoszenia ciężkich przedmiotów, szybkie męczenie dłoni. Precyzyjne czynności stają się większym wyzwaniem i sprawiają trudności. Przewlekły zespół cieśni nadgarstka doprowadza do zaniku mięśni – szczególnie kłębu kciuka, co sprawia, że przestaje on spełniać funkcję palca przeciwstawnego i ustawia się w jednej płaszczyźnie – jest to tzw. efekt małpiej ręki.

leczenie zespołu cieśni nadgarstka metodą hydrodekompresji w warszawie

Jak uchronić się przed nawrotem zespołu cieśni nadgarstka?

• Jeśli pracujesz przed komputerem, stwórz ergonomiczne warunki pracy – zadbaj o odpowiednie ustawienie krzesła, biurka oraz prawidłowe podparcie nadgarstka,
  • podczas wykonywania ciągłych ruchów pamiętaj o utrzymywaniu odpowiedniej postawy ciała, prawidłowym ustawieniu rąk, rób także częstsze przerwy,
  • stosuj autoterapię udaj się do fizjoterapeuty, który dobierze odpowiednie ćwiczenia i pokaże Ci jak samodzielnie mobilizować i uruchamiać nerw pośrodkowy.

Pamiętaj, że zespół cieśni nadgarstka wymaga konieczności leczenia. Zaniedbanie schorzenia może spowodować nieodwracalne obumarcie nerwu na skutek jego niedotlenienia. Jeśli cierpisz na wciąż nawracające dolegliwości, umów się na konsultację z dr Martą Szymańską, której zaufały tysiące osób. Dołącz do grona zadowolonych pacjentów Pani Doktor i zapomnij o bólu.

Zobacz opinie pacjentów tutaj.

ZALETY ZABIEGU HYDRODEKOMPRESJI

w porównaniu z tradycyjny zabiegiem operacyjnym

Całkowity brak blizn

W procesie leczenia z wykonaniem cięcia chirurgicznego często powstają grube blizny, a nawet bliznowce. Mogą one powodować ponowny ucisk nerwu co skutkuje nawrotem dolegliwości i koniecznością powtórzenia operacji. Brak nacięcia w trakcie zabiegu hydrodekompresji sprawia, że ten problem nie występuje.

Natychmiastowy powrót do pracy i życia codziennego

Po hydrodekompresji pacjent nie musi nosić unieruchomienia, ortezy czy temblaku, co jest konieczne w przypadku zabiegu chirurgicznego. Wskazane jest ruszanie i rozciąganie ręki w celu mobilizacji i uruchomienia nerwu, który został uwolniony w trakcie zabiegu.

Brak ryzyka uszkodzenia nerwu

W trakcie zabiegu hydrodekompresji wykorzystywana jest sonda USG. Pozwala ona na precyzyjne prowadzenie igły w przestrzeń około nerwową. Dzięki temu można uniknąć uszkodzenia nerwu, jego gałęzi oraz innych okolicznych struktur.

Wykorzystanie znieczulenia miejscowego

Podczas hydrodekompresji wykorzystywane jest znieczulenie miejscowe. Jest ono bezpieczne i gwarantuje wysoki komfort pacjentów naszej kliniki leczenia bólu w trakcie procedury. Ponadto jest to szansa dla osób, które ze względów zdrowotnych nie mogą poddać się znieczuleniu ogólnemu.

rezerwacja wizyty online