Ból nadgarstka

leczenie bólu nadgarstka

Nadgarstek to skomplikowana struktura zbudowana z wielu drobnych stawów, więzadeł, nerwów oraz mięśni. Ze względu na mnogość funkcji jest narażony na liczne przeciążenia, kontuzje oraz choroby zapalne. Ból w nadgarstku może znacząco obniżyć standard życia i być przyczyną rezygnacji z wielu aktywności, dlatego powinien być to sygnał do podjęcia rehabilitacji i leczenia.

W The Pain Clinic oferujemy specjalistyczną pomoc z zakresu różnego rodzaju dolegliwości nadgarstka – od kompleksowej diagnostyki ortopedycznej po rehabilitację na najwyższym poziomie. Dowiedz się, jak wygląda leczenie w naszym gabinecie!

Metody leczenia bólu nadgarstka w The Pain Clinic

Sposoby leczenia bólu nadgarstka różnią się w zależności od jego etiologii. Z tego powodu nasi specjaliści zawsze w pierwszej kolejności skupiają się na odnalezieniu przyczyny. W zależności postawionej diagnozy w leczeniu bólu nadgarstka stosuje się następujące metody:

Cierpisz na przewlekłe bóle, drętwienia i ograniczenia ruchomości nadgarstków, dłoni i palców? Być może dolegliwości obejmują inne obszary ciała? Nie pozwól by przybrały na sile. W takich przypadkach bardzo ważne jest szybkie wdrożenie diagnostyki i podjęcie leczenia.

ból nadgarstka warszawa

Diagnostyka bólu nadgarstka w The Pain Clinic

W diagnostyce przyczyny bólu nadgarstka podstawową rolę odgrywa wywiad oraz badanie fizykalne poszerzone o odpowiednie testy diagnostyczne. W czasie wywiadu lekarz skupia się na:

• określeniu stopnia nasilenia bólu, jego charakteru, częstotliwości oraz czynników go wywołujących,
  • wystąpieniu i czasie trwania sztywności porannej (szczególnie ważne w różnicowaniu zapalnego oraz zwyrodnionego bólu stawów),
  • ustaleniu współwystępowania innych objawów: ograniczenia ruchomości, bólu, obrzęku, udzielenia, zaczerwienienia stawu,
  • współwystępowanie innych chorób układowych,
  • historii chorobowej rodziny, w szczególności dotyczącej występowania chorób reumatycznych oraz zwyrodnieniowych.

W trakcie badania przedmiotowego specjalista określa stopień natężenia bólu nadgarstka, a także współistnienia obrzęku oraz ocieplenia budujących go stawów. Oprócz tego bada siłę mięśniową oraz ruchomość nadgarstka. W przypadku podejrzenia zespołu cieśni nadgarstka szczególną wartość przypisuje się tzw. testom prowokacyjnym (test Phalena oraz test Tinela), które umożliwiają potwierdzenie lub wykluczenie choroby. Dokładny wywiad oraz badanie fizykalne pozwalają specjaliście na postawienie wstępnego rozpoznania, a także, jeśli będzie to konieczne, poszerzenie diagnostyki o bardziej szczegółowe badania laboratoryjne, obrazowe oraz czynnościowe. Należą do nich:

• badania przewodnictwa nerwowego wraz z elektromiografią (ENG/EMG) – szczególnie przydatne w diagnostyce zespołu cieśni nadgarstka,
  • badania obrazowe – RTG, USG oraz MR nadgarstka,
  • badania laboratoryjne określające nasilenie stanu zapalnego (OB, CRP, morfologia), miano czynnika reumatoidalnego (RF), przeciwciał ANA oraz aCCP.

Klinika ortopedyczno-rehabilitacyjna The Pain Clinic oferuje specjalistyczną pomoc w przypadku dolegliwości nadgarstka różnego pochodzenia. Zespół lekarzy ortopedów wraz z wykwalifikowaną kadrą fizjoterapeutów gwarantują kompleksową pomoc i fachową opiekę.

Budowa i funkcja nadgarstka

Nadgarstek to struktura łącząca kości przedramienia z ręką. Składa się z 8 kości ułożonych w dwóch rzędach: łódeczkowatej, księżycowatej, trójgraniastej, grochowatej, czworobocznej większej, czworobocznej mniejszej, główkowatej oraz haczykowatej. Nadgarstek stabilizowany jest przez liczne więzadła, pasma łącznotkankowe otaczające ścięgna, a także torebkę stawową. Pomiędzy nimi przebiegają naczynia oraz nerwy odżywiające oraz unerwiające rękę. Nadgarstek umożliwia wykonywanie wielu precyzyjnych ruchów ręki, takich jak: zgięcie dłoniowe i grzbietowe, rotacja oraz zginanie i prostowanie palców dłoni. Do jego zadań należy również przenoszenie obciążenia na proksymalne części kończyny górnej podczas dźwigania ciężkich przedmiotów.

Ból nadgarstka – jakie choroby diagnozuje specjalista?

Mnogość funkcji, za jakie odpowiada sprawia, że w diagnostyce różnicowej należy uwzględnić szereg przypadłości. Najczęstsze przyczyny bólu nadgarstka to:

Zespół cieśni nadgarstka – neuropatia nerwu pośrodkowego. Jego kompresja manifestuje się objawami o różnym stopniu nasilenia. Na początku objawy mają charakter krótkotrwały i przemijający. Wraz z postępem procesu chorobowego stają się intensywne i mogą towarzyszyć pacjentowi zarówno podczas spoczynku, jak i ruchu. Do charakterystycznych objawów zespołu cieśni nadgarstka należą:

• nieprzyjemne uczucie mrowienia oraz drętwienie I, II oraz III palca ręki,
  • sztywność palców oraz ból nadgarstka,
  • osłabienie siły mięśniowej manifestujące się trudnościami w zaciskaniu ręki w pięść czy wypadaniem trzymanych w niej przedmiotów,
  • zanik mięśni kłębu kciuka,
  • znaczne upośledzenie, a nawet utrata czucia w obrębie palców.

Zmiany zwyrodnieniowe – dotykają wszystkich stawów budujących układ szkieletowy człowieka, w tym również dotyczą nadgarstka. W ich przebiegu początkowo dochodzi do stopniowego ścieczenia chrząstki pokrywającej powierzchnie stawowe. Do charakterystycznych objawów należą:

• sztywność stawu, zwłaszcza po dłuższym okresie bezruchu (np.wypoczynku nocnym), która zazwyczaj mija w przeciągu 30 minut,
  • ból nadgarstka, który najczęściej pojawia się na początku ruchu tzw. ból startowy,
  • stopniowa utrata funkcji stawu,
  • miejscowy ból przy ucisku.

Zmiany o podłożu reumatoidalnym – spośród nich staw nadgarstkowy najczęściej zajmuje reumatoidalne zapalenie stawów (RZS) oraz łuszczycowe zapalenie stawów (ŁZS). Do ich cech charakterystycznych należą stany zapalne w obrębie nadgarstka – ból, ucieplenie, obrzęk, ścieńczenie skóry. Objawom towarzyszy zaburzenie funkcji, a także sztywność poranna trwająca ponad godzinę. Poza tym pacjent często zgłasza objawy ogólne, takie jak stany podgorączkowe, uczucie rozbicia oraz osłabienie.

leczenie bólu nadgarstka warszawa

Choroba de Quervaina – u jej podłoża leży proces zapalny pochewek ścięgien kciuka. Dochodzi do niego na skutek sumowania się licznych przeciążeń oraz mikrourazów w tym obszarze. Poza tym do czynników ryzyka należą również współistniejące choroby reumatyczne, przebyte złamania oraz operacje nadgarstka. Choroba de Quervaina objawia się uciążliwym bólem zlokalizowanym u podstawy kciuka oraz bocznej części nadgarstka, który ulega nasileniu podczas wykonywania ruchów.

Zespół kanału Guyona – do powstania schorzenia dochodzi na skutek ucisku nerwu łokciowego przez przerośnięte tkanki miękkie. Objawia się bólem i drętwieniem przedramienia, nadgarstka i palców (najczęściej IV i V). W głównej części dotyczy mężczyzn.

Ganglion – widoczny jako charakterystyczny podskórny guzek powstały na skutek wypełnienia zachyłka torebki stawowej nadmiarem płynu produkowanego w stawie lub pochewce ścięgnistej. Może towarzyszyć mu miejscowa tkliwość oraz ból nadgarstka. Do powstania ganglionu w okolicy stawu nadgarstkowego w szczególności predysponują prace wymagające jego stałego obciążenia np. praca przy komputerze.

Niestabilność nadgarstka – spowodowana uszkodzeniem aparatu torebkowo-więzadłowego. Może objawiać się w różny sposób. Najczęściej pacjenci doświadczają przeskakiwania, klikania oraz bólu nasilającego się przy wykonywaniu różnych czynności (w szczególności podporowych).

Złamania kości łódeczkowatej – to najczęściej występujące złamanie nadgarstka, które nieleczone może prowadzić do trwałego braku zrostu (staw rzekomy).