Ból kolana

Leczenie bólu kolana

Staw kolanowy jest jednym z najbardziej złożonych elementów aparatu ruchu. Z racji przenoszenia dużych obciążeń podczas chodzenia kolana są szczególnie narażone na kontuzje i uszkodzenia. W sytuacji, gdy występuje ból lub zaburzona jest oś stawu, zmienia się wzorzec chodu, co może doprowadzać do patologicznych zmian w obrębie biodra bądź kręgosłupa. Działania fizjoterapeuty i odpowiednio dobrana rehabilitacja to konieczne elementy w procesie prawidłowego leczenia dysfunkcji stawów kolanowych.

Dlaczego rehabilitacja w The Pain Clinic to dobry wybór?

W naszej klinice kładziemy przede wszystkim nacisk na długotrwały efekt terapeutyczny. Rehabilitacja ortopedyczna to nasza specjalność. W pełni wykorzystujemy najnowsze metody wykonywania zabiegów, które w połączeniu z doświadczeniem pozwalają nam dotrzeć do źródła bólu oraz wdrożyć odpowiednie działania. Jeśli doznałeś urazu, cierpisz z powodu bólu kolana lub jesteś po zabiegu operacyjnym, zgłoś się do nas, a specjaliści z The Pain Clinic pomogą Ci wrócić do sprawności. Zapraszamy do kontaktu!

leczenie bólu kolana warszawa

W The Pain Clinic oferujemy profesjonalną opiekę fizjoterapeutów i ortopedów, którzy wzajemnie czerpią z bogactwa swojej wiedzy oraz doświadczenia. Wykorzystujemy sprawdzone metody terapii, dzięki czemu każdy pacjent może liczyć na skuteczną i zindywidualizowaną rehabilitację.

Budowa stawu kolanowego

Staw kolanowy jest utworzony poprzez połączenie trzech kości: udowej, piszczelowej oraz rzepki. W funkcji jest ściśle związany ze stopą oraz biodrem, z którymi tworzy łańcuch biomechaniczny kończyny dolnej. To staw dwuosiowy, zawiasowy – zachodzą w nim ruchy zginania i prostowania oraz ruchy rotacyjne przy jednoczesnym zgięciu kolana. W utrzymaniu stabilności stawu kluczową rolę odgrywają następujące struktury:

• więzadła – ich najważniejszą rolą jest stabilizacja kolana. Do głównych więzadeł zaliczamy: więzadło rzepki, więzadła krzyżowe (przednie i tylne), więzadła poboczne (strzałkowe i piszczelowe),
  • łąkotki – boczna i przyśrodkowa – struktury mają za zadanie pogłębiać powierzchnię stawu i zwiększać amortyzację podczas obciążania kolana. Przyczepiają się do kości piszczelowej i mają kształt półksiężyca. Łąkotka przyśrodkowa jest większa i znacznie częściej ulega uszkodzeniom,
  • kaletki maziowe – są zlokalizowane w przestrzeniach tkankowych. Główną funkcją kaletek jest zmniejszanie tarcia i zapewnienie płynności ruchu w stawie,
  • mięśnie – można je podzielić na ze względu na grupy: mięśnie przedniej, tylnej oraz przyśrodkowej części uda. Odpowiadają za określone ruchy w stawie oraz stabilizację i blokadę nadmiernych ruchów rotacyjnych.

Ból kolana – jakie mogą być jego przyczyny?

Do głównych przyczyn dysfunkcji w obrębie kolana dochodzi na skutek nakładających się w czasie przeciążeń, które doprowadzają do mikrouszkodzeń struktur budujących staw. To również bardzo często wynik chorób lub nagłych kontuzji mechanicznych podczas uprawiania różnych dyscyplin sportu (narciarstwo, piłka nożna czy koszykówka). Wśród najczęstszych urazów kolana można wymienić:

• uszkodzenie więzadeł – wyróżniamy trzy typy uszkodzeń: naciągnięcie, naderwanie lub całkowite zerwanie. Leczenie zachowawcze w postaci rehabilitacji pozwala stworzyć tkankom odpowiednie warunki do regeneracji. Stopniowe i odpowiednio dobrane metody fizjoterapii mają na celu poprawę siły mięśniowej oraz zakresu ruchu w pierwszych dniach po urazie,
  • torbiel dołu podkolanowego (torbiel Bakera) – to wypełniona płynem cysta wyczuwalna w okolicy dołu podkolanowego (pomiędzy przyśrodkową głową mięśnia brzuchatego łydki a mięśniem półbłoniastym). Pojawia się na skutek zwiększonej produkcji płynu stawowego. Pacjent odczuwa ból z tyłu kolana oraz ograniczenie ruchomości podczas zginania nogi w stawie,
  • zapalenie gęsiej stopki – to stan zapalny przyczepu trzech mięśni: krawieckiego, smukłego i półścięgnistego. Schorzenie swoją nazwę zawdzięcza strukturom wyglądem imitującym błonę znajdującą się między palcami gęsi. Kontuzja objawia się bólem po przyśrodkowej stronie kolana, widoczne są również cechy stanu zapalnego (obrzęk, zaczerwienienie itp.),
  • konflikt rzepkowo udowy (kolano biegacza) – powstaje na skutek niewłaściwego ślizgu rzepki po kości udowej. Pojawia się ból zlokalizowany z przodu rzepki. Dolegliwości nasilają się podczas schodzenia po schodach.
  • zapalenie więzadła rzepki (kolano skoczka) – pojawia się w efekcie przeciążenia mięśnia czworogłowego uda i kumulujących się mikrourazów w jego części ścięgnistej. Pacjent w wyniku kontuzji odczuwa ból w przednio dolnej okolicy rzepki, towarzyszy temu również stan zapalny.
  • chondromalacja rzepki – charakteryzuje się rozmiękaniem i pękaniem chrząstki stawowej. Towarzyszy temu zapalenie stawu kolanowego. Do rozwoju schorzenia predysponuje wiele czynników, w tym zwichnięcia rzepki, nadmierne obciążenie kolan podczas uprawiania sportów, nadwaga, a także zaburzenia napięcia mięśniowego w okolicach stawu.

Rehabilitacja stawu kolanowego w The Pain Clinic

Najważniejszym elementem powrotu do sprawności jest postawienie właściwej diagnozy. Fizjoterapeuci przeprowadzają badanie funkcjonalne uszkodzonego kolana, oceniające między innymi jego napięcie mięśniowe i ruchomość. Kolejnym krokiem w razie potrzeb może być weryfikacja wyników w oparciu o diagnostykę obrazową – badanie ultrasonograficzne kolana w gabinecie lekarza ortopedy.

ból kolana warszawa

Fizjoterapia ma na celu przede wszystkim złagodzenie bólu, poprawę ruchomości, wzmocnienie siły mięśniowej oraz rozciąganie przykurczonych tkanek. W The Pain Clinic działania z zakresu rehabilitacji w leczeniu dysfunkcji stawów kolanowych obejmują przede wszystkim terapię manualną, która odpowiada za przywrócenie elastyczności napiętych tkanek miękkich oraz ruchomości stawu. Nasi fizjoterapeuci szczególny nacisk kładą również na kinezyterapię. Odpowiednio dobrane ćwiczenia poprawiają stabilizację stawu, służą odbudowie masy mięśniowej oraz przywracają prawidłowy wzorzec chodu.