Ból barku

Ból ramienia i barku

Gdy pojawia się ból barku, jest to wyraźny sygnał alarmowy, którego nie wolno bagatelizować. Dolegliwości mogą przydarzyć się osobom w każdym wieku, ponieważ staw uczestniczy w niemal wszystkich ruchach górnej części ciała człowieka. Najczęściej są one wynikiem powtarzających się przeciążeń, urazów oraz zmian zwyrodnieniowych. Odpowiednia diagnostyka przeprowadzona w gabinecie specjalisty to podstawa trafnej diagnozy oraz skutecznego leczenia.

ból barku warszawa

W The Pain Clinic leczenie dysfunkcji stawu barkowego to nasza codzienność. Zajmujemy się kompleksowym usprawnianiem pacjentów, którzy cierpią na przewlekłe bóle, doznali nagłego urazu lub są po zabiegach operacyjnych. Zdajemy sobie sprawę, że kluczem do sukcesu jest terapia dopasowana do indywidualnych potrzeb, dlatego szczególną uwagę przykładamy do tego, by sprostać oczekiwaniom każdego, kto przekracza próg naszej kliniki.

Budowa stawu barkowego

Staw barkowy łączy kończynę górną z tułowiem, dzięki kulistej budowie zapewnia największy zakres ruchomości spośród wszystkich stawów. Struktury kostne (kość ramienna, obojczyk, mostek i łopatka) są otoczone licznymi więzadłami, ścięgnami i mięśniami, które odpowiadają za stabilizację oraz płynność wykonywanych ruchów. Szereg skomplikowanych połączeń anatomicznych oraz obciążenia, którym musi sprostać podczas codziennych czynności powodują, że kompleks barkowy jest narażony na różnego rodzaju przeciążenia, urazy oraz zmiany degeneracyjne.

Przyczyny bólu barku

Problemy stawu ramiennego dotyczą coraz większej grupy pacjentów. Często uskarżają się oni na narastające dolegliwości bólowe oraz ograniczenie ruchomości w tym rejonie. Z naszej praktyki klinicznej wynika, że dysfunkcję kompleksu barkowego w wielu przypadkach są pochodną siedzącego i zgięciowego trybu życia. Niedostateczna ilość ruchu prowadzi do braku odżywienia struktur budujących staw, co w konsekwencji przekłada się na kłopoty z prawidłowym napięciem tkanek miękkich – szczególnie mięśni zawiadujących obręczą barkową. Do najczęstszych przyczyn bólu barku zaliczamy:

• mikroprzeciążenia i entezopatie stożka rotatorów,
  • urazy tkanek miękkich, które otaczają staw,
  • zmiany zwyrodnieniowe,
  • przykurcze,
  • dysfunkcje w sąsiednich rejonach aparatu ruchu.

Za pełną fizjologiczną wydolność kompleksu odpowiedzialne jest jego otoczenie – między innymi: klatka piersiowa, kręgosłup piersiowy i szyjny. Niejednokrotnie okazuje się, że nieprawidłowości występujące w innych częściach ciała (np. w odcinku szyjnym), układzie pokarmowym czy oddechowym powodują tzw. ból przeniesiony, który może promieniować do barków. Dlatego odpowiednia diagnostyka umożliwia specjaliście dobór odpowiednich technik terapii.

Do objawów, które towarzyszą bólowi barku i ramienia, należą:

• ograniczenie zakresu ruchomości (problemy z podnoszeniem barku do góry i na boki),
  • osłabienie siły mięśniowej,
  • dolegliwości o charakterze neurologicznym pod postacią bólu promieniującego do szyi, łopatki, łokcia, nadgarstka czy dłoni,
  • trzaski i chrupanie podczas ruchu,
  • kłopoty z właściwym “ułożeniem” ciała podczas snu.

Zaniedbanie tych dolegliwości może doprowadzić do konieczności artroskopii barku czy też bardziej skomplikowanych i inwazyjnych zabiegów operacyjnych.

Leczenie bólu barku w The Pain Clinic

Diagnostyka dysfunkcji barku rozpoczyna się od konsultacji gabinecie ortopedy. Podczas badania specjalista przeprowadza wywiad uwzględniający między innymi lokalizację dolegliwości, charakter bólu oraz okoliczności, w których doszło do urazu. Kolejnym etapem jest badanie funkcjonalne, gdzie lekarz sprawdza sylwetkę pacjenta, zakres ruchu oraz stabilność barku. W wielu przypadkach nieodzownym elementem może być wdrożenie diagnostyki obrazowej za pomocą USG.

Ultrasonografia pozwala weryfikować różnorodne konflikty w stawie ramiennym oraz umożliwia diagnostykę pierścienia rotatorów (ścięgna mięśnia podłopatkowego, podgrzebieniowego oraz nadgrzebieniowego). Dzięki czemu jest pomocna przy ocenie przyczyn występowania dolegliwości i obrania właściwej drogi terapii. Nasi specjaliści na co dzień pracują z pacjentami, którzy doświadczają dolegliwości takich jak:

• uszkodzenie stożka (pierścienia) rotatorów,
  • zwichnięcie stawu barkowego,
  • konflikt podbarkowy (ciasnota podbarkowa),
  • bark zamrożony,
  • niestabilność stawu łopatkowo-ramiennego,
  • niestabilność ścięgna głowy długiej mięśnia dwugłowego,
  • zapalenie kaletki podbarkowej,
  • uszkodzenie obrąbka stawowego typu SLAP.

ból barku i ramienia warszawa

W leczeniu bólu barku nieodzownym elementem jest rehabilitacja, której działania umożliwiają naprawę uszkodzonych struktur, wzmocnienie siły mięśniowej oraz normalizację napięcia mięśniowego. Wszystko to przekłada się na odzyskanie kontroli nad stawem barkowym i tym samym powrót do codziennych aktywności czy uprawiania sportu bez przykrych dolegliwości. W The Pain Clinic fizjoterapeuci wykorzystują szeroki wachlarz sprawdzonych technik terapeutycznych. Do głównych metod fizjoterapii należą terapia manualna, trening funkcjonalny, suche igłowanie, specjalistyczne ćwiczenia, które mają za zadanie poprawić ruchomość, wzmocnić osłabione mięśnie oraz rozciągnąć te nadmiernie przykurczone.

Dlaczego warto skorzystać z usług The Pain Clinic?

Odczuwasz przewlekły ból barku? Doznałeś urazu, może przeszedłeś operację lub chcesz przygotować się do zabiegu? W każdym przypadku nasi ortopedzi oraz zespół fizjoterapeutów służą pomocą. Długoletnie doświadczenie kliniczne pozwala nam na profesjonalne leczenie i przywrócenie funkcji uszkodzonych struktur. Odwiedź The Pain Clinic i zapomnij o bólu barku!