Barbotage

Zabieg barbotage

Wykonuje: lek. med. Marcin Krzyżanowski

Zabieg Barbotage to nowatorska technika leczenia przyczynowego wapniejącego zapalenia ścięgien stożka rotatorów. Badania kliniczne pokazują, że metoda ta u wielu osób zmniejsza dolegliwości bólowe i jest o wiele skuteczniejsza niż powszechnie stosowane zastrzyki steroidowe. Ponadto w wielu przypadkach procedura pozwala uniknąć inwazyjnych metod leczenia.

W The Pain Clinic specjalizujemy się w kompleksowym leczeniu zwapniającego zapalenia stożka rotatorów. Jako jedni z nielicznych przeprowadzamy nieinwazyjny zabieg Barbotage, który w połączeniu z rehabilitacją ma szansę uwolnić pacjentów od bólu barku.

Na czym polega Barbotage?

Zwapnienie stożka rotatorów barku to powszechny problem ortopedyczny. Schorzenie związane jest z odkładaniem złogów wapnia w ścięgnach mięśni. Aby jak najlepiej zrozumieć, czym jest zabieg Barbotage warto przyjrzeć się budowie anatomiczno-funkcjonalnej stawu barkowego. Stożek rotatorów to struktura odpowiadająca ruchomość barku złożona z 4 mięśni: nadgrzebieniowego, podgrzebieniowego, podłopatkowego i obłego mniejszego. Jego ważną funkcją jest stabilizacja głowy kości ramiennej w stawie, unoszenie ramienia oraz ruchy obrotowe. Z racji tego, że struktury ulokowane są w dość ciasnej przestrzeni, w ich obrębie może dochodzić do niedokrwienia, mikrouszkodzeń i powstawania stanu zapalnego. Może dojść wówczas do odkładania się złogów o charakterze „pasty”, które wraz z upływem czasu ulegają stwardnieniu. Z pomocą przychodzi zabieg Barbotage, który określany jest mianem przezskórnego płukania stawu ramiennego pod kontrolą USG.

barbotage warszawa

Wskazania do wykonania zabiegu Barbotage

Wśród wskazań wymieniamy:

• rozpoznane wapniejące zapalenie stożka rotatorów w badaniu USG,
  • zapalenie kaletki podbarkowej lub ścięgna nadgrzebieniowego,
  • przewlekły ból barku,
  • brak rezultatów leczenia zachowawczego,
  • dolegliwości nasilające się podczas odwodzenia barku,
  • zaburzenia ruchomości kompleksu barkowego.

Jak przebiega zabieg Barbotage w klinice The Pain Clinic?

Przed rozpoczęciem procedury usuwania zwapnień stawu barkowego, specjalista wykonuje badanie USG, w celu potwierdzenia obecności, rozległości oraz struktury złogów wapnia w docelowym obszarze ścięgna. Czasem potrzebne jest także zdjęcie RTG barku. Zabieg Barbotage jest wykonywany pod kontrolą USG po uprzednim zastosowaniu znieczulenia miejscowego. Lekarz wprowadza igłę w obszar zwapnienia. Dzięki zastosowaniu ultrasonografii operator precyzyjnie śledzi lokalizację igły w stosunku do umiejscowienia zwapnienia i przeprowadza zabieg bez narażenia na uszkodzenia okolicznych tkanek. W dalszej kolejności zwapnienie jest rozbijane metodą zasysania i wypłukiwania. Aby zlikwidować proces zapalny, w okolicę stożka rotatorów lekarz aplikuje lek steroidowy.

Zabieg trwa zwykle kilkanaście minut, a pacjent już następnego dnia jest w stanie wrócić do czynności dnia codziennego. Jednak w przeciągu dwóch tygodni nie zaleca się obciążających aktywności. Okolica barku przez jakiś czas może być bolesna, dlatego warto wspomóc się doraźnie lekami przeciwbólowymi oraz stosować okłady chłodzące. Po zabiegu każdy z pacjentów zapraszany jest na wizytę kontrolną, aby ocenić proces gojenia ścięgna. W czasie konsultacji lekarz wydaje również zgodę na rozpoczęcie rehabilitacji, która jest integralną częścią leczenia dysfunkcji. Działania fizjoterapeuty mają na celu normalizację napięcia mięśniowego okolicy obręczy barkowej oraz poprawę ruchomości stawu. Po okresie ochronnym stopniowo włączane zostają ćwiczenia zwiększające zakres ruchu w stawie oraz wzmacniające mięśnie stawu ramiennego. Odpowiednio poprowadzony plan usprawniania minimalizuje ryzyko nawrotu zwapnień i przeciążeń tej okolicy. Czas trwania całego leczenia wynosi ok. 6-8 tygodni, jednak w każdym przypadku jest to kwestia indywidualna.

Gdzie w Warszawie wykonać barbotage?

Dlaczego warto wykonać zabieg Barbotage?

Do niekwestionowanych zalet zabiegu Barbotage należą:

• możliwość usunięcia nawet niewielkich złogów wapniowych w obrębie ścięgien mięśni barku,
  • redukcja dolegliwości bólowych do minimum zabieg wykonywany jest w znieczuleniu miejscowym,
  • brak konieczności długiej rekonwalescencji pacjent zdecydowanie szybciej powraca do pełnej sprawności, w odróżnieniu od bardziej inwazyjnych metod leczenia,
  • procedura sonochirurgiczna gwarantuje małą inwazyjność zabiegu, bez ryzyka uszkodzenia ścięgien i tkanek otaczających obszar zwapnienia,
  • możliwość identyfikacji współistniejących patologii: zapalenia kaletki podbarkowej czy ciasnoty podbarkowej,
  • ograniczenie ryzyka infekcji pozabiegowej, dzięki przezskórnemu wprowadzeniu igły i zachowaniu sterylnej techniki procedury.

Kiedy można spodziewać się efektów zabiegu?

Pierwsze rezultaty związane z usunięciem zwapnień pacjenci odczuwają już po ok. 2 tygodniach od zabiegu. Jednak to kwestia indywidualna, na którą wpływ ma przede wszystkim rozległość zwapnienia, stopień nasilenia objawów oraz inne dysfunkcje w obrębie obręczy barkowej. Należy także mieć na uwadze fakt, iż u niektórych pacjentów, zwłaszcza cierpiących na zaawansowaną postać schorzenia dochodzi do wznowy powstawania zwapnień. Wówczas w porozumieniu z lekarzem ortopedą warto rozważyć decyzję o powtórzeniu zabiegu.

Umów się na zabieg Barbotage w Warszawie

Cierpisz na nawracający ból barku i ograniczenie ruchomość kończyny górnej? Być może po wykonaniu badań obrazowych otrzymałaś/eś diagnozę wapniejącego zapalenia ścięgien stożka rotatorów? Nie czekaj na moment, kiedy schorzenie trwale ograniczy Twoja aktywność. Zespół ortopedów z The Pain Clinic specjalizuje się w leczeniu tej dysfunkcji narządu ruchu. Zabieg Barbotage w połączeniu z kompleksową rehabilitacją przynosi doskonałe rezultaty, o czym przekonało się już wielu pacjentów. Zapraszamy na konsultację!