Jak złagodzić ból kręgosłupa?

5 sposobów na złagodzenie bólu kręgosłupa. Poznaj medyczne i domowe sposoby

Według szacunków, w pewnym momencie swojego życia aż 80% osób doświadcza różnego rodzaju bólu pleców. Dolegliwości bólowe powodują dyskomfort, utrudniają codzienne funkcjonowanie i obniżają jakość życia. Jak złagodzić ból kręgosłupa lędźwiowego, piersiowego lub szyjnego? Przedstawiamy 5 skutecznych sposobów – medycznych i domowych – na zmniejszenie dolegliwości bólowych w obrębie pleców.

Czym jest ból kręgosłupa?

Ból kręgosłupa, potocznie nazywany bólem pleców, to powszechna dolegliwość, która może pojawić się u każdego, bez względu na wiek czy płeć. Odczuwana jest ona wzdłuż pionowej osi ciała, po stronie grzbietu i na różnych odcinkach kręgosłupa. W zależności od lokalizacji bólu, możemy mieć do czynienia z:

• bólem kręgosłupa lędźwiowego – nazywany też bólem krzyża,
  • bólem kręgosłupa piersiowego – towarzyszymy mu ból w klatce piersiowej,
  • bólem kręgosłupa szyjnego – typowy dla niego jest ból głowy od kręgosłupa szyjnego.

Możemy wyróżnić trzy stopnie nasilenia bólu kręgosłupa: ostry, podostry i przewlekły ból pleców. Nieleczony ból kręgosłupa sprzyja powstawaniu wielu patologii w obrębie narządu ruchu.

Dlaczego kręgosłup boli?

Przyczyn bólu kręgosłupa może być wiele. Często wywołuje go uraz mechaniczny, przeciążenie czy zmiany zwyrodnieniowe. Na dyskomfort w obrębie pleców narażone są zwłaszcza osoby starsze, których kręgosłup jest bardziej narażony na uszkodzenia. Nie bez znaczenia jest również kondycja fizyczna i charakter wykonywanej pracy – brak ruchu i siedzący tryb życia mogą przyczyniać się do występowania dolegliwości, takich jak ból pleców czy ból nadgarstka. Ból pleców może być też związany z nadwagą i otyłością. Sprzyjają mu również długotrwały stres, a nawet depresja.

Medyczne i domowe sposoby na ból kręgosłupa – jak go złagodzić?

Co pomaga na ból kręgosłupa lędźwiowego, piersiowego lub szyjnego? Podpowiadamy!

Leki na ból kręgosłupa

Podstawową metodą walki z bólem kręgosłupa są leki, których przyjmowanie pomaga złagodzić uporczywe dolegliwości. Na bolące plecy stosowane są przede wszystkim

leki przeciwbólowe i niesteroidowe leki przeciwzapalne (NLPZ), które skutecznie blokują dalszy rozwój stanu zapalnego. W składzie tabletek na ból kręgosłupa znaleźć można takie substancje czynne, jak naproksen, ketoprofen, diklofenak, metamizol czy meloksykam. W łagodzeniu dolegliwości w obrębie pleców pomocne są również żele i maści przeciwbólowe. W bardzo silnym bólu ulgę przynosi blokada sterydowa, czyli zastrzyk na ból kręgosłupa.

Ćwiczenia na bóle kręgosłupa

Co pomaga na ból kręgosłupa poza lekami? Również umiarkowana aktywność fizyczna wspomaga walkę z dokuczliwym bólem pleców. Ćwiczenia dla osób z dolegliwościami bólowymi powinny być wykonywane po konsultacji z lekarzem lub fizjoterapeutą. Pacjentom polecane są takie ćwiczenia na ból kręgosłupa, jak: kocie grzbiety, pół-kołyska, pies z głową w dół, ukłony japońskie, pozycja dziecka, balansowanie w klęku podpartym, mostek i ruchy okrężne głową. Dopasowuje się je w zależności od tego, w jakim odcinku kręgosłupa zlokalizowany jest ból

Fizjoterapia na bolący kręgosłup

Ulgę od bólu kręgosłupa przynosi również fizjoterapia, która pozwala ograniczyć lub całkowicie pozbyć się dolegliwości. W The Pain Clinic z powodzeniem leczymy zaburzenia w obrębie narządu ruchu po urazach, przeciążeniach oraz w ostrych i przewlekłych stanach bólowych. Korzystając z różnych rodzajów rehabilitacji na ból kręgosłupa, docieramy do przyczyn dysfunkcji. Każdemu z naszych Pacjentów możemy zaproponować zindywidualizowany plan rehabilitacji pod opieką wykwalifikowanego fizjoterapeuty – od prawidłowego rozpoznania problemu, przez proces terapii i profilaktykę, czyli naukę prawidłowych nawyków. W zależności od rodzaju problemu i potrzeb Pacjentów proponujemy im takie zabiegi na ból kręgosłupa, jak: terapia manualna, rozluźnianie mięśniowo-powięziowe, manipulacja krótkodźwigniowa, stabilizacja centralna oraz terapia punktów spustowych

Termoterapia na bóle w kręgosłupie

Domowym sposobem na ból kręgosłupa jest również termoterapia. Specjalne plastry, w składzie których znajduje się kapsaicyna lub pieprz, skutecznie rozgrzewają miejsca występowania bólu w celu lepszego ukrwienia stawów lub mięśni. Pozwala to na znaczne złagodzenie stanu zapalnego i związanych z nim dolegliwości bólowych.

Chirurgiczne leczenie bólu kręgosłupa

Gdy wymienione wcześniej metody nie przynoszą oczekiwanych rezultatów bądź gdy źródłem bólu są poważne schorzenia, konieczna może być się operacja chirurgiczna.

Zabiegom na ból kręgosłupa najczęściej poddaje się osoby, u których stwierdzona została między innymi dyskopatia, skolioza, zwyrodnienie stawów i zwężenie kanału kręgowego.

Dokucza Ci ból pleców? Nie czekaj aż ograniczy Twoją codzienną sprawność – umów konsultację ze specjalistą, który postawi trafną diagnozę i zaplanuje ukierunkowaną terapię. Skorzystaj z usług The Pain Clinic, gdzie leczeniem bólu kręgosłupa zajmują się nasi doświadczeni lekarze i fizjoterapeuci.

PODZIEL SIĘ

Rezerwacja wizyty